© Langå Bibliotek 1997
F-maskine ved perron i Langå omkring 1912. Lokomotivfører
H. Bech står i sin maskine med passende selvfølelse. Foran
maskinen står rangermesteren og et par portører. |
A-maskine foran remisen i Langå. Sporene radierer ud fra drejeskiven
der ligger til venstre lige uden for billedet, der nok er fra 1907-08.
|
Den sidste damprangermaskine i Langå var denne F-maskine, der
her er fotograferet i april 1962 foran den nye stationsbygning. |
En af de store E-maskiner er her parkeret på Langå station engang i 1960-erne. Den er ude af drift - faktisk er den på vej til ophugning i Bjerringbro. |
Signaltjenesten bestyrer en af de funktioner man ikke kan undvære ved jernbanen. Her er det singalmontør Karl Grant, der er i gang med montering i kommandoposten på Langå Station. |
Verdensbegivenhederne kom også til Langå. Her er det en krigsfangetransport, der gør et kort ophold på Langå station ved slutningen af 1. verdenskrig. |
Rangermaskinen "Grisen" med rangerholdet foran stationsbygningen omkring 1910. |
Ilden under de store dampkedler skulle holdes vedlige og det var fyrbøderens arbejde. Her er han vist i gang i en E-maskine |
Kommandoposte og blokkene - var hjernen i afviklingen af trafikken på Langå station. Billedet her er fra 1914 og viser kommandoposten på perron III |
Den høje kommandopost - sydblokken - havde udsigt til den trafik der kom fra syd og vest. Herfra kunne man styre signaler og sporskifter. Billedet her er nok også fra omkring 1914. |
Der var en dejlig udsigt fra post I - sydblokken. |
Trafikkontrollør Kaj Andreasen skifter signaler i post I i 1960. |
Det nye betonspor mellem Langå og Stevnstrup er på plads i 1963. Det passeres her af et MA-tog der er på vej til Randers. |
Dette er sikkert også et postkort fotograferet i sydlig retning i 1909. Vandtårnet er på plads og på perronen står små grupper af børn, der tydeligt er optaget af fotografens mærkelige forehavende. |
Fra perron 3 på Langå station. For enden ligger kommandoposten og ved perron 2 holder ekspressen mod København og venter på afgang. |
Den nye stationsbygning set fra nordøst omkring 1960. I baggrunden ses hagltårnet, der få år senere blev sprængt væk. |
Helt op i slutningen af 1960-erne var der restauration på Langå station. Billedet her er fra spisesalen. |
Efter ombygningen af stationen var der ikke mere plads til stationsforstanderens bolig i den nye station i Langå. Derfor var der blevet bygget en ny bolig på den anden side af parkeringspladsen. |
Parkeringspladsen ved stationen i Langå i 1968 - taget fra Lindevej. |
Vestsporet mod Viborg og videre til Struer forløb gennem planteskolen. Billedet her er fra omkring 1925 og man kan se hvor meget bevoksning, der er groet frem. |
Denne opstillede idyl fra omkring 1923 er også fra planteskolen i Langå. Det er måske den samlede arbejdsstyrke, der her er stillet an og netop i planteskolen kunne også kvinder og børn være med. |
Dette billede fra 1950 viser at der er arbejder igang vest for broerne. Det er den nye bro, der er under konstruktion. |
Pillearbejde til den nye betonbro - formentligt omkring 1947. |
Forarbejderne til den nye betonbro omfattede også et langvarigt dæmningsarbejde i engene langs Lilleåen. Her skulle den nye sporføring være. |
Forskallingsarbejde på den nye betonbros midterfag - omkring 1948. |
Fotografi fra 1930-erne med et tog på vej mod Århus på gitterbroen. Under kassebroen kan man måske ane det lille pumpehus. |
Dette er også et billede i postkortserien Langaa Jernbanebroer. Her er det betonbroen og i forgrunden sportsfiskere - lige over de to yderst på den spinkle træbro ses Lilleåens udløb. |
Lyntog (MA) på vej mod Århus på den nye betonbro. |
Den gamle og den nye jernbanebro i Langå er stadig et yndet motiv for fotografer. |
Lokomotivfører Lohmann byggede først dette hus på Lindevej til sig selv i 1880-erne. Senere købte han jord op og solgte byggegrunde på vejen bagved - der nu hedder Lohmannsgade. |
På billedet her, der er fra omkring 1970, ser vi ledvogterhuset ved Åbro. Det er ikke ledvogterhus mere - teknikken har overtaget funktionen med blinkende lys og automatiske bomme. |
Det nyeste kort - 4cm-kortet i 1:25.000 - er kun taget med for en sammenligningsskyld og for at give mulighed for orientering. |
© Langå Bibliotek 1997